کلینیک پوست و موی بافتار

  •  

    کلینیک پوست و موی بافتار

    ایده طراحی پروژه با تلاش برای تداعی و کالبدبخشیدن به مفاهیم مرتبط با فرایند درمان و ظرافتی که اشاره تلویحی به چیره‌دستی پزشک حاذق دارد، شکل گرفت. تعمق در واژگان مرتبط با این حوزه، ویژگی‌هایی همچون بافت‌دار و ملموس‌بودن، لایه‌لایه بودن، پاک‌سازی، ظرافت و حساسیت، و انعطاف‌پذیری را به ذهن متبادر می‌کند. با عینیت‌بخشیدن به این واژگان از طریق تشابه کالبدی و گاه تضادهای سنجیده، سعی در درگیرکردن حس مخاطب در این جعبه فضایی محدود و کوچک شده است.

    کلینیک پوست و مو بافتار / شرکت طرح و ساخت ازنو

    فرایند طراحی

    شروع فرایند طراحی همانند کار پزشک متخصص، از لایه‌برداری اضافات صورت گرفت. حذف عناصر مازاد نه‌تنها دیوارهای مخل عملکرد، بلکه پوشش سقف و دیوارهای لوله‌های تاسیساتی را نیز دربرگرفت. قرار بر این بود که با نمایش تمامی عناصر ساختاری فضا، چه به لحاظ سازه‌ای (حذف یونولیت‌های زیر سقف کاذب و عریان‌کردن شبکه دال‌گونه سقف) و چه به لحاظ تاسیساتی (آشکارشدن شبکه اصلی و اجرای با دقت سیستم جدید مکانیکی و الکتریکی)، فرصتی برای شکل‌گیری پوسته‌ای فرمال و منعطف فراهم آید. کلیت فضا به کمک این لایه مشبک شکلی منسجم گرفت، و در مرحله بعد، با قرارگیری جعبه درمانی در فضا، برش‌هایی بر آن ظاهر شد تا تحت تاثیر این نیرو، شکافی در شبکه رخنه کند.

    کلینیک پوست و مو بافتار / شرکت طرح و ساخت ازنو
    Courtesy of AsNow Design & Construct | Photo: Nimkat Studio

    چالشی که پلان فضا برای طراحی ایجاد می‌کرد، گوشه‌ای بی‌تناسب با چشم‌اندازی زیبا به درختان چنار کوچه بود، و نیز مسیر دسترسی طویلی که اتاق های درمان و این کنج دنج (فضای استراحت پزشک و کارکنان) را به هم متصل می‌کرد. این راهروی طویل با پتانسیلی که درختان در انتهای محور ایجاد کرده بودند، فرصتی برای شکل‌گیری یک قاب سبز فراهم آورد که بر غنای حسی این مسیر حرکتی بیفزاید، فضای طاقی‌شکلی که علاوه بر زیبایی بصری، به نیازهای عملکردی فضای کوچک مطب پاسخ می‌دهد. فضای رختکن کارکنان با دو درب تعبیه‌شده در دیواره طاق امکان محصورشدن دارد، و حتی در مواقع لزوم، دید مراجعه‌کننده به فضای استراحت را مسدود می‌کند.

    کلینیک پوست و مو بافتار / شرکت طرح و ساخت ازنو
    Courtesy of AsNow Design & Construct | Photo: Nimkat Studio

    جعبه ظریف و حساس درمان که یک باکس نیمه‌شفاف شیشه‌ای است، تضاد محسوسی با بافت خشن توری‌ها دارد. مخاطبی که در فضای انتظار نشسته، بر خلاف روال معمول، حجم شیشه‌ای نیمه‌شفاف سقف را می‌بیند که کنکجاوی وی را برای اتاق درمان بر می‌انگیزد. این فضای براق که با ضوابط بهداشتی اتاق معاینه و جراحی مطابقت دارد، در تبعیت از ماهیت کل فضا شکلی خمیده به خود گرفته و برنامه فیزیکی طرح را با قوس‌های برش‌خورده در خود جای داده است.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    نوشته قبلی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *